Forum www.modernizm.fora.pl Strona Główna FAQ Użytkownicy Szukaj Grupy Profil Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości Zaloguj Rejestracja
www.modernizm.fora.pl
Forum dotyczące problematyki modernizmu - funkcjonalizmu - stylu międzynarodowego w architekturze, urbanistyce, wzornictwie, oraz sztuce i socjologii.
 Trasa Łazienkowska, Polska Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Modernista
Administrator



Dołączył: 08 Lut 2012
Posty: 210
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 18:48, 15 Lut 2012 Powrót do góry

Od 10 września 1971 do 22 lipca 1974 r trwała budowa Trasy łazienkowskiej w Warszawie. Jej zadaniem było przejęcie ruchu tranzytowego i międzydzielnicowego z ominięciem środmieścia, obsłużenie komunikacji lokalnej oraz zapewnienie najkrótszego połączenia południowych dzielnic Warszawy po obu stronach Wisły. Długość odcinka głównego od al. Żwirki i Wigury do ronda Wiatraczna wyniosła 8 km. Jego odgałęzienie - przebudowana ul. Ostrobramska do ul. Marsa, Bulwar Praski i al 1 Armii Wojska Polskiego - 9,3 km. Wybudowano nowy most na Wiśle o długości 423 m. Najdłuższy wiadukt Agrykola liczy 400 m. Po obu stronach Wisły usytuowano po osiem estakad o łącznej długości ponad 2 km, sprowadzających i wprowadzających ruch na Trasę. Obie trzypasmowe jezdnie mają po 10,5 m szerokości. Na ślimakach, moście i innych odcinkach Trasy zainstalowano ponad 8 km stalowych odbojnic. Przy tunelach wzniesiono 4 km murów oporowych.
Zbudowano 10 przejść podziemnych : po trzy na pl. Na Rozdrożu i na węźle ul. Ostrobramskiej, dwa - najdłuższe - pod al. Niepodległości, po jednym przy domu akademickiem "Riviera" i na Bulwarze Praskim. Wzniesiono 10 nadziemnych mostków dla pieszych. (...)
Główny architekt trasy, Józef Sigalin oraz projektanci rozwiązań architektonicznych jej fragmentów : Andrzej Buchner, Stanisław Marzyński, Stanisław Niewiadomski (most łazienkowski), Leszek Gruszczyński, Jan Konothe (wiadukty Agrykola i przymostowe), Jasna Strzałkowska, Maciej Urbanowicz (węzeł Wawelska-Niepodległości), weszli w skład zespołów, które uzyskały w 1974 r. nagrody państwowe i resortowe.

T. Szafer, Nowa Architektura Polska - diariusz lat 1971-1975, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1979

Spotkałem się też z takim opisem - pozaznaczalem ciekawsze fragmenty:
(...)władze zdecydowały się na budowę następnej przeprawy mostowej, tylko nie wiadomo było czy to będzie Łazienkowska czy Świętokrzyska. Od października 1959 roku do kwietnia następnego powstawały założenia dla obu tras.(...).Od września 1960 roku do czerwca następnego trwał konkurs na projekty obu tras. Udział wzięło 30 zespołów z różnych miast. Wygrały 4 zespoły (2 mosty stalowe: zwykły i podwieszony i 2 mosty kablobetonowe). W 1963 roku podjęto decyzję o budowie Trasy Łazienkowskiej. Świętokrzyska miała być realizowana w późniejszym terminie. Rok później, ze względu na trudności finansowe miasta, została podjęta decyzja o budowie w wersji oszczędnościowej, to znaczy bez rezerwy pod SKM, co dało w efekcie zmniejszenie przekroju mostu i wiaduktów dojazdowych, i jednocześnie mniejsze koszty.

Zrezygnowano też z 3 poziomów na niektórych węzłach oraz z drugiego poziomu przy skrzyżowaniu z Waryńskiego. Była bardzo długa dyskusja na temat mostu wiszącego. Był podobno piękny, ale bardzo kosztowny w wykonaniu, dwa razy droższy od pozostałych i z wielkim żalem z niego zrezygnowano. Wybrano stalowy o jednakowej wysokości na całej długości.
W 1966 roku opracowany został projekt techniczny trasy w dwóch wersjach: z tramwajem i bez. W lutym następnego roku zatwierdzono projekt wstępny ale wyłącznie z komunikacją autobusową.
W marcu 1968 roku zapadła decyzja o przystąpieniu do robót przygotowawczych a już rok później zostały one wstrzymane jak również budowa, wznowiona następnie latem 1971 roku. 4 VI tego roku zapadła decyzja o rozpoczęciu budowy, 1 VII tuż przy placu Na Rozdrożu rozpoczęła prace Dyrekcja Budowy Trasy Mostowej Łazienkowskiej, 22 VII stanął pawilon zawierający makietę Trasy Łazienkowskiej. Była bardzo duża, miała 8 metrów długości. Przez cały okres budowy cieszyła się wielkim zainteresowaniem. Obok makiety stała skrzynka, gdzie warszawiacy mogli wrzucać kartki ze swoimi uwagami.
opis z [link widoczny dla zalogowanych]

Bardzo wielka ta Trasa:
[link widoczny dla zalogowanych]
from SISKOM

Świeżo otwarta
Image
from przegubiowiec.com

Trasa Łazienkowska, widok na tunel i plac Na Rozdrożu
Image
by Aisog

Trasa Łazienkowska jako Aleja Armii Ludowej w okolicach ul. Marszałkowskiej
Image
by Kakarakak

Chyba ten sam wiadukt z innej perspektywy:
Image

Trasa lazienkowska z ronda jazdy polskiej
Image
by masti

Chyba jedna z tych 8 estakad wprowadzająco-sprowadzających
Image
from zrobtowwawie.blox.pl

Kładka Very Happy
Image
by polex


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Modernista dnia Śro 19:07, 15 Lut 2012, w całości zmieniany 7 razy
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:      
Napisz nowy temat Odpowiedz do tematu


 Skocz do:   



Zobacz następny temat
Zobacz poprzedni temat
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2002 phpBB Group :: FI Theme
Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Regulamin